Σάββατο, 4 Δεκεμβρίου 2010

Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ


Η διακοπή καπνίσματος είναι μια  διαδικασία αρκετά δύσκολη. Πολλοί καπνιστές αναφέρουν ότι θα ήθελαν να το κόψουν και κάποιοι έχουν προσπαθήσει τουλάχιστον μια φορά. Συχνά, αυτή η μοναδική φορά είναι αρκετή αλλά σε πολλές άλλες περιπτώσεις δεν αρκεί και ο καπνιστής πρέπει να προσπαθήσει πολλές φορές πριν επιτύχει.
Η επιτυχία της διακοπής καπνίσματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.Από ψυχολογικής πλευράς σημαντικοί παράγοντες είναι η αποφασιστικότητα και τα κίνητρα του καπνιστή, η αναγνώριση των αναγκών που καλύπτονταν με το κάπνισμα
και η εύρεση εναλλακτικών τρόπων εκπλήρωσης αυτών των αναγκών, η αντιμετώπιση της διάθεσης για τσιγάρο και το πώς μπορεί κανείς να χειριστεί κάποια υποτροπή εάν αυτή συμβεί.
Η αποφασιστικότητα και τα κίνητρα για διακοπή
Πολλές φορές ακούμε ότι η διακοπή καπνίσματος είναι θέμα θέλησης του καπνιστή να διακόψει. Επειδή όμως ο εθισμός στο τσιγάρο είναι μια πολύπλοκη συμπεριφορά, μπορεί κάποιος να έχει τη θέληση ή την καλή διάθεση να διακόψει αλλά να μην μπορεί να τηρήσει την απόφαση του αυτή. Γι’αυτό το λόγο, η ενδυνάμωση των κινήτρων του καπνιστή για διακοπή είναι ουσιαστικός παράγοντας που επηρεάζει την επιτυχία της προσπάθειας του. Με άλλα λόγια, σε αρχικό στάδιο θα ήταν καλό να αναλογιστεί ένας καπνιστής που θέλει να διακόψει το κάπνισμα : α) για ποιούς λόγους θέλει να κόψετε το κάπνισμα; β) Πώς θα είναι η ζωή του σε 5 χρόνια από σήμερα εάν διακόψει και πώς εάν συνεχίζει να καπνίζει; γ) ποιά είναι τα πλεονεκτήματα και ποιά τα μειονεκτήματα της διακοπής;
Δ) πώς ονειρεύεται τη ζωή του στο μέλλον και πώς το κάπνισμα θα μπορούσε να την επηρεάσει εάν συνεχίζει να καπνίζει; Στο αρχικό αυτό σημείο της προσπάθειας διακοπής, μια σύντομη συμβουλευτική παρέμβαση από κάποιον ειδικό θα μπορούσε να φανεί εξαιρετικά ωφέλιμη.

Εναλλακτικοί τρόποι αντιμετώπισης των αναγκών σαςΤο κάπνισμα, όπως και πολλές άλλες εθιστικές συμπεριφορές αρχικά στοχεύει να επιτύχει ένα θετικό συναίσθημα όπως χαλάρωση, απόλαυση ή να  βοηθήσει όταν κάποιος αισθάνεται πλήξη. Όποιοι και να ήταν οι λόγοι που είχε καποιος το κάπνισμα στη ζωή του, μπορείτε να το αντικαταστήσει με μια εναλλακτική συμπεριφορά που θα φέρει το ίδιο αποτέλεσμα.
Συνήθως το κάπνισμα συνδέεται με άλλες συμπεριφορές, όπως για παράδειγμα το τσιγάρο με τον πρωινό καφέ, το τσιγάρο μετά το φαγητό ή μέσα στο αμάξι όταν έχει κολλήσει στην κίνηση.

Πώς μπορείτε να αντιμετωπίστει η επιθυμία  για κάπνισμα
Μερικές φορές η σύνδεση της μιας συμπεριφοράς με την άλλη είναι τόσο ισχυρή, που η επιθυμία για κάπνισμα μπορεί να μεγαλώνει  στις περιπτώσεις αυτές. Αν λαποιος εχει την τάση να συνδέι το κάπνισμα με τον καφέ, μπορει να προσπαθήσει να αντικαταστήσει το τσιγάρο αυτό με κάτι άλλο όπως ένα φρούτο ή ένα κομμάτι μαύρη σοκολάτα, ειδικά στα πρώτα στάδια διακοπής όπου η σύνδεση μεταξύ των δύο είναι μεγαλύτερη.
Πώς να προλάβετε μια υποτροπήΠολλές φορές, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας διακοπής, ο καπνιστής καταφέρνει να διακόψει για κάποιους μήνες και μετά έρχεται η στιγμή που μπορεί να πέσει στον πειρασμό και να καπνίσει. Σύμφωνα με το φαινόμενο παραβίασης της αποχής(Abstinence Violation Effect), όταν κάποιος έχει μια μικρή υποτροπή(εάν καπνίσει ένα τσιγάρο για παράδειγμα), είναι εύκολο να ξανακυλήσει πίσω στην εθιστική συμπεριφορά σκεπτόμενος ότι απέτυχε στην προσπάθεια του για μια ακόμη φορά.

http://e-psychology.gr/addictions/572-h-psychologikh-pleyra-ths-diakophs-kapnismatos

Λεανδρα Χριστουλα



Εικόνα 1 τσιγαρα
http://www.slap.gr/epikairotita/ygeia/ereynes-deixnoun-kapnisma-vlaptei-sovara-sperma/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου